Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Zięba: Rezygnacja ExxonMobil nie zmienia obrazu polskiego przemysłu wydobywczego

Dalej Wstecz
Partner działu

Aarsleff

Data publikacji:
19-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
Zięba: Rezygnacja ExxonMobil nie zmienia obrazu polskiego przemysłu wydobywczego
fot. Włodzimierz Włoch
- Szanujemy decyzję Exxona o rezygnacji z dalszych poszukiwań gazu łupkowego w Polsce. Nie spodziewam się jednak, by w ślad za tym poszły inne firmy – mówi Rynkowi Infrastruktury Marcin Zięba, dyrektor generalny Organizacji Polskiego Przemysłu Poszukiwawczo-Wydobywczego.

- Po wykonaniu szczelinowania operator wie, jakie zasoby znajdują się na terenie objętym koncesją i ile może kosztować wydobycie. Exxon w fazie poszukiwań wyszczelinował dwa otwory, w efekcie czego podjął taką, a nie inną decyzję – mówi Zięba zaznaczając, że wycofanie się ExxonMobil z Polski nie zmienia niczego w planach innych firm poszukujących w Polsce gazu łupkowego.


- Każda firma ma przyjęty swój biznesplan i go realizuje i zgodnie z nim działa. To, że z Polski wychodzi ExxonMobil nie zmienia obrazu polskiego przemysłu wydobywczego. Owszem, zabraknie jednego z największych graczy na światowym rynku, ale należy pamiętać, że Exxon miał sześć koncesji na poszukiwanie gazu łupkowego, a wydano ich ponad 100, więc jeszcze sporo firm pracuje i będzie pracować, a ich plany się nie zmieniają – podkreśla.


OPPPW szacuje, że faza poszukiwań może potrwać jeszcze ok. dwóch lat. - Po tym czasie będzie można oszacować zasobność złóż i koszty wydobycia. Na to nałożyć należy pozostałe koszty, czyli np. podatki i podjąć decyzję o tym, czy wydobywać komercyjnie lub nie – mówi dyrektor generalny OPPPW.


W rozmowie z Rynkiem Infrastruktury Marcin Zięba podkreśla, że może się okazać, iż koszty wydobycia gazu łupkowego w Polsce będą tak wysokie, że nie będzie się opłacało tego robić. Chodzi nie tylko o koszty samego wydobycia, ale także o opłaty towarzyszących, jak np. podatki.


- Trzymamy za wydobycie gazu łupkowego kciuki, natomiast byłoby cudownie, gdyby przepisy i całe otoczenie prawne zostało skonstruowane w taki sposób, by nie wypłoszyć z kraju zagranicznych inwestorów. Bo jeśli będą gorsze warunki podatkowe w Polsce niż w innym kraju, to przecież oczywistym jest, że inwestor wybierze to, co dla niego korzystniejsze – mówi dyrektor generalny OPPPW.


A Polska jest krajem, w którym wydobywanie gazu łupkowego jest dosyć kosztowne z racji głębokości, na jakiej trzeba to robić. - Mówimy tu o pracach na głębokości 3-4 tys. metrów. Już to generuje spore koszty. Do tego trzeba dołożyć kwestie podatkowe, czy bariery biurokratyczne. Przykładowo zwiększenie głębokości odwiertu wymaga uzyskiwania nowych decyzji środowiskowych. Nierzadko potrzebna do tego jest jeszcze nowa ocena środowiskowa, której tworzenie trwa tygodnie, jeśli nie miesiące. A jeśli do tego dołożymy czas na wydanie decyzji, to mamy przestoje w pracy, które kosztują naprawdę spore pieniądze - tłumaczy. - Jeden odwiert w Polsce może kosztować ok. 10-15 mln dolarów, to zdecydowanie więcej niż w Ameryce Północnej, a na te koszty mają wpływ m.in. wspomniane przestoje – dodaje.

 

Partner działu

Aarsleff

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Intermodal i logistyka

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Rynek Infrastruktury 27 maja 2014

IS: Nowe prawo dotyczące wydobycia surowców uderzy w PGNiG

Intermodal i logistyka

Podatek węglowodorowy w Senacie. Dodatkowe obciążenia zniechęcą inwestorów?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Intermodal i logistyka

Jest pierwsza polska firma, która zarobi na łupkach

Rynek Infrastruktury 27 maja 2014

IS: Nowe prawo dotyczące wydobycia surowców uderzy w PGNiG

Intermodal i logistyka

Podatek węglowodorowy w Senacie. Dodatkowe obciążenia zniechęcą inwestorów?

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5